ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΛΕΞΙΚΑ
Για να μεταβείτε στο δικτυακό χώρο πατήστε εδώ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Γραμματική -Ιστορίες χωρίς τέλος
πατήστε εδώ
1η ενότητα : Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα
ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ
"Ροβινσώνας Κρούσος" του Ντάνιελ Ντεφόε (1660-1731).
Ροβινσών Κρούσος - Με Την Φωνή του Διονύση Σαββόπουλου | Official Audiobooks
Δραστηριότητα: Να ακούσετε με προσοχή την υπέροχη αφήγηση του "Ροβινσώνα Κρούσου" του Ντάνιελ Ντεφόε από τον Διονύση Σαββόπουλο και στη συνέχεια:
Αν θέλετε μπορείτε να το σχεδιάσετε ή να το κατασκεύασετε με ότι υλικά έχετε στο σπίτι (πλαστελίνες, υλικά για ανακύκλωση κτλ)
2η ενότητα: κατοικία
Περιγραφή κτιρίου
Θέματα συντακτικού
Επιθετικοί προσδιορισμοί
Στην περιγραφή κτιρίου χρησιμοποιούμε επίθετα ως προσδιορισμούς ουσιαστικών (επιθετικοί προσδιορισμοί) που μας δίνουν :
Α. είτε περισσότερες πληροφορίες για κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτού που περιγράφεται . Φανερώνουν:
· Ύλη, πχ. ξύλινη καρέκλα , κρυστάλλινο βάζο
· Μέγεθος, π.χ. μικρό δωμάτιο
· Σχήμα, π.χ. τετράγωνο τραπέζι
· Θέση /τόπο/ προέλευση, π.χ. ανατολική πλευρά
· Χρώμα, π.χ. κόκκινο τριαντάφυλλο
· Χρόνο, π.χ. αυριανή μέρα
· Ποσό, π.χ. πολύς κόσμος
· Κατάσταση, π.χ. γαλήνια θάλασσα
Β. Είτε αποδίδουν ένα σχόλιο γι’ αυτό που περιγράφεται , δείχνοντας την οπτική του συγγραφέα
Π.χ. Όμορφη αυλή , επιβλητικό κτίσμα κ.ά.
Προσοχή !Μπορεί να
μην βρίσκονται δίπλα στο ουσιαστικό που συνοδεύουν, αλλά κοντά στο συνδετικό ρήμα της πρότασης .
π.χ. Το δωμάτιο είναι μεγάλο και φωτεινό
Τι είναι επιθετικός προσδιορισμός;
Το επίθετο που αποτελεί μέρος ενός ονοματικού συνόλου και που προσδιορίζει ένα ουσιαστικό λέγεται επιθετικός προσδιορισμός
Ως επιθετικοί προσδιορισμοί χρησιμοποιούνται , εκτός από επίθετα και άλλα μέρη του λόγου :
- Μετοχές: π.χ. στολισμένη κορνίζα
- αντωνυμίες π.χ. μερικά τραπεζάκια , (αόριστη αντωνυμία )
- αριθμητικά επίθετα , ένα τρίποδο , μία καρέκλα
- ουσιαστικά π.χ. νεοέλληνας ποιητής
- εμπρόθετα ουσιαστικά , π.χ. καρέκλα από ψάθα(ψάθινη)
- επιρρήματα που συνοδεύονται από το οριστικό άρθρο, κοίταζαν τον απέναντι τοίχο
όταν αυτά έχουν σημασία επίθετου.
Τοπικοί
προσδιορισμοί
Η περιγραφή σχετίζεται γενικά με το χώρο, γι’ αυτό όταν περιγράφουμε κάτι χρησιμοποιούμε λέξεις ή φράσεις που φανερώνουν τόπο
·
Τοπικά επιρρήματα, π.χ. εδώ, εκεί κτλ
· Φράσεις με προθέσεις (εμπρόθετοι προσδιορισμοί)που δηλώνουν τόπο π.χ. Ξεκίνησε πρωί από το χωριό
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΤΗΡΙΟΥ (ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙ)
Εισαγωγή
|
Γράφω
πού βρίσκεται το κτήριο και εξηγώ γιατί παρουσιάζει ενδιαφέρον |
Παράγραφοι
2-3 |
Εξωτερική
περιγραφή του κτηρίου (μέγεθος, χρώμα, χαρακτηριστικά) – αναφέρω οποιοδήποτε
στοιχείο του μας εντυπωσιάζει με την πρώτη ματιά |
Παράγραφοι
4-5 |
Εσωτερική
περιγραφή (περιγράφω τους εσωτερικούς
χώρους με τη σειρά που τους βλέπω από την είσοδο στο βάθος και από κάτω προς
τα πάνω, όταν πρόκειται για κτήριο με ορόφους). |
Παράγραφος
6 |
Σκέψεις
και συναισθήματα σχετικά με το κτήριο |
Κλείσιμο |
Διατυπώνω
μια γενική άποψη για το κτήριο |
Στην
περιγραφή χρησιμοποιώ ενεστώτα,
επίθετα και τοπικούς προσδιορισμούς
|
|
ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ (λέξεις και φράσεις) |
|
ΕΠΙΘΕΤΑ:
Επιβλητικό, διατηρητέο, νεοκλασικό, ογκώδες, εντυπωσιακό, φωτεινό, σκοτεινό,
ευρύχωρο, στενόχωρο, διώροφο, μονώροφο |
ΜΕΡΗ
ΣΠΙΤΙΟΥ: αυλή, ταράτσα, μπαλκόνια, σάλα, λουτρό, αποθήκη, υπόγειο,
πρώτος-δεύτερος όροφος, σκάλα, υπνοδωμάτια, γραφείο |
ΕΙΔΗ
ΣΠΙΤΙΩΝ: μονοκατοικία, πολυκατοικία, διαμέρισμα, βίλα, μεζονέτα,
οροφοδιαμέρισμα, διπλοκατοικία, στούντιο, δυάρι, τριάρι, γκαρσονιέρα |
ΦΡΑΣΕΙΣ
ΜΕ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΙΧΝΩ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ: Στην
είσοδο ο επισκέπτης διακρίνει ….. Προχωρώντας,
συναντάς
μια ευρύχωρη σάλα με μεγάλα φωτεινά παράθυρα και θέα προς τον κήπο. Δεξιά,
αριστερά, απέναντι από το σαλόνι θα δεις …. Αυτό
που αιχμαλωτίζει το βλέμμα του επισκέπτη είναι …. Ανεβαίνοντας
στον δεύτερο όροφο, το βλέμμα μας πέφτει ….
|
ΡΗΜΑΤΑ:
διαθέτει, στέκεται, περιβάλλεται, δεσπόζει επιβλητικό (=στέκεται με
εντυπωσιακό τρόπο) |
|
ΙΔΕΕΣ
ΓΙΑ ΤΟΚΛΕΙΣΙΜΟ(ΕΠΙΛΟΓΟ) Το
κτήριο θυμίζει το παρελθόν της πόλης/ξαναζωντανεύει ένα κομμάτι της ιστορίας
της Η
επίσκεψή μας σε αυτό το κτήριο άνοιξε ένα παράθυρο στο παρελθόν και μας
ταξίδεψε στον χρόνο, διδάσκοντάς μας ….. |
Παράδειγμα περιγραφής κτηρίου
3η ενότητα: 28η Οκτωβρίου
4η ενότητα: Διατροφή
Γιορτές & Έθιμα του Δωδεκαήμερου των ΧριστουγέννωνΤο ελληνικό Δωδεκαήμερο απο την ψηφιακή ταξη . Πατήστε εδώ ΕΘΙΜΑ, ΚΑΛΑΝΤΑ ΚΑΙ ΥΜΝΟΙ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ από το φωτόδενδροθέμα: Ιστορία της πόλης 1η συνάντηση - μουσεία Ποια μουσεία της πόλης μπορώ να επισκεφτώ για να συλλέξω πληροφορίες για την ιστορία της; Δραστηριότητα 1η Εξερευνήστε τους τρόπους που η πόλη άλλαξε με το πέρασμα του χρόνου μελετώντας τους χάρτες που θα βρείτε στην εφαρμογή, Χάρτες της Αλεξανδρούπολης: Μελέτη μέσα στο χρόνο. (Θα δείτε τρεις χάρτες της πόλης μας από το 1887 έως σήμερα). Εναλλακτική δείτε την παρουσίαση Στη συνέχεια να μπείτε e me, όπου θα βρείτε την εργασία που σας ανέθεσα. Αν δεν μπορέσετε να μπείτε στην e me , τις ερωτήσεις θα τις βρείτε και στο φύλλο εργασίας 6 Δραστηριότητα 2η Ερευνήστε τη θέση των μουσείων της πόλης στο χάρτη αξιοποιώντας την εφαρμογή google maps ή το αντικείμενο από το Φωτόδενδρο Σχετική και απόλυτη θέση – Ψάχνοντας στην Αλεξανδρούπολη κινηματογράφος- ιστορία της πόλης Εργασίες : 1. Αφού παρακολουθήσετε το ντοκιμαντέρ για την ιστορία της πόλης μας "Αλεξανδρούπολη φως στην ιστορία"* https://safeyoutube.net/w/UxHGνα απαντήσετε στις ερωτήσεις της εργασίας που σας έχει ανατεθεί στην e me ή του Φύλλουεργασίας 5_ντοκιμαντέρ( Να απαντήσετε σε όσες ερωτήσεις μπορέσετε, γιατί δεν διατίθεται πια στο διαδίκτυο, ολόκληρο το ντοκιμαντέρ. Ήταν διαθέσιμο, μόνο τις ημέρες του εορτασμού, για τα 100 χρόνια της πόλης ) 2. Να βάλετε λεζάντες στο φωτογραφικό αρχείο της πόλης μας και να το στείλετε 3. Να γράψετε κείμενα για τα ιστορικά μνημεία της πόλης, για να τα περάσουμε στην παρουσίαση που ετοίμασα και να δημιουργήσουμε τη δική μας ταινία για την πόλη μας . 4. Να στείλετε μια ζωγραφιά εμπνευσμένη από την παλιά πόλη ή ένα ποίημα ή και ένα τραγούδι. 5. Μπορείτε να στείλετε φωτογραφίες από τη βόλτα σας στην πόλη και να γράψετε λεζάντες από κάτω ή να τις δείξουμε στους συμμαθητές σας για να μαντέψουν το σημείο της πόλης ….. 6. Να φτιάξετε κουΐζ ή ερωτήσεις για τους συμμαθητές σας με αυτό το θέμα . 7. ότι άλλο σκεφτείτε …. Επιλέξτε όποια εργασία θέλετε από την 2-7 *Την ταινία ‘‘Αλεξανδρούπολη, Φως στην Ιστορία’, υλοποίησε το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης για την Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτισμού Αλεξανδρούπολης. Σκηνοθεσία: Δέσποινα Πανταζή, Έρευνα: Αγγελική Γιαννακίδου, Διευθυντής Φωοτογραφίας: Βασίλης Καραφυλλίδης, Μουσική: Κων/νος Κάλλιας κινηματογράφος 123 χρόνια από την ενσωμάτωση της Αλεξανδρούπολης στην ελληνική επικράτεια
Σκηνοθεσία: Δέσποινα Πανταζή, Έρευνα: Αγγελική Γιαννακίδου, Διευθυντής Φωοτογραφίας: Βασίλης Καραφυλλίδης, Μουσική: Κων/νος Κάλλιας Αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ . Ανατροφοδότηση εργασιών : Εργασίες : Η εργασία σας έχει ανατεθεί στην e me και παρακαλώ να την κάνετε εκεί. Το φύλλο εργασίας: Πώς θα πάει ο φίλος μου στο Εθνολογικό μουσείο Αλεξανδρούπολης ; Παρασκευή 19 Μαίου 2023Επανάληψη στην 13η Ενότητα. Για να κατεβάσετε το φύλλο εργασίας πατήστε εδώ |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.